ZASADY I ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM IM. JANA SZKLARZA W GRABOSZYCACH
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Istota pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Istotą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom jest:
– rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
– rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
– rozpoznawanie czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole w celu wspierania jego potencjału rozwojowego.
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynika w szczególności:
– z niepełnosprawności;
– z niedostosowania społecznego;
– z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
– z zaburzenia zachowania lub emocji;
– ze szczególnych uzdolnień;
– ze specyficznych trudności w uczeniu się;
– z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
– z choroby przewlekłej;
– z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
– z niepowodzeń edukacyjnych;
– z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
– z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Planowanie i udzielanie pomocy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy ucznia, rodziców ucznia, nauczyciela, wychowawcy lub innej osoby lub instytucji działających na rzecz rodziny i dzieci.
Planowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy do nauczycieli ucznia i specjalistów. Udzielana jest ona uczniom przede wszystkim w trakcie bieżącej pracy z nimi, oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także podczas dodatkowych zajęć grupowych i indywidualnych.
Koordynatorem działań jest wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna może mieć poniższe formy:
– dostosowanie wymagań edukacyjnych (form i metod pracy) do indywidualnych potrzeb uczniów,
– dostosowanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i kryteriów oceniania uczniów,
– zajęcia rozwijające uzdolnienia,
– zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,
– zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze,
– zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
– zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
– zindywidualizowana ścieżka kształcenia,
– porady, konsultacje dla uczniów i rodziców uczniów,
– warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli.
ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY W GRABOSZYCACH
.